Húsz évre volt szükség ahhoz, hogy az emberiség felfedezze az internet tényleges hasznát és az egyszerű felhasználók is végre túllássanak a mémeken. A személyes márkaépítés, vagy röviden énmárka a jövőben végleg átveheti az önéletrajzok szerepét.
Önéletrajz, motivációs levél, állásinterjúk? Igen, volt idő, amikor ez kellett ahhoz, hogy az ember állást találjon magának. Az internetnek hála számos apróhirdető weboldal létezik ma már, ahol kényelmesen válogathatunk az álláshirdetések között. Régebben az Expressz újság papírlapjain karikáztuk be a számunkra szimpatikus hirdetéseket, míg ma már sokkal célzottabban, a munkakörökre, stb. szűrve lehet munkát keresni a neten. Az önéletrajz írás is megváltozott, ma már minimális időráfordítással, könnyedén megtalálhatóak a különböző önéletrajz (CV) minták a netről, sőt! A legtöbb cég saját weboldalán jeleníti meg a megüresedett pozíciókat.
Idővel közösségi oldalak jelentek meg és a számuk egyre csak nő. Míg egyik a képekre, vagy a videókra specializálódik, a másik a szakmaiságot helyezi fókuszba. Az influencer jelenség már az első közösségi oldalakon felütötte a fejét. Az influencer egy egyszerű felhasználóból lett reklámarc, akire a cégek a követőik, vagy „rajongóik” nagy száma miatt figyelnek fel. Az influencerek a személyes márkájukat építik.
A linkedin.com már kifejezetten álláskeresési céllal létrejött közösségi oldal, ahol a felhasználók profilján nem a kedvenc filmcímek, hanem a végzettség, az ex-munkahelyek és a referenciák szerepelnek. A munkakeresés ezen új formája már mindenkit érintően a személyes márkaépítésbe torkollott. Az énmárka (angolul self-branding, vagy personal brand) szó szerint az ember szakmaiságát, vagy valamilyen formában az erősségét jelenti. A direkt erre szakosodott, illetve egyéb közösségi oldalakon történő álláskeresések, vagy épp munkaerő keresések előbb-utóbb célba érnek, de korunk legszentebb értéke az idő, ami véges. Ezért fontos az, hogy felismerd ki vagy és te is időben építeni kezd a márkádat!
Az igazi énmárka (self-branding)
Időt csak arra áldozunk, ami nem hiábavaló. Egy önéletrajz hiábavaló megfogalmazása, egy megválaszolatlan jelentkezés, egy sikertelen állásinterjú, mind-mind felesleges ráfordított idő. Nem beszélve azon hosszú órák számával, amelyeket az állások böngészésével eltölt az ember. Aki otthonról végzi a munkáját, jól ismeri az idő értékét. Nekik végképp nem fér bele a személyes állásinterjú, sem a csetelés és bármi más, ami a munkavégzés elől veszi el a drága időt.
Furcsán hangzik, hiszen a márkákat eddig a termékek és szolgáltatások jelöléseként ismertük, most viszont bárkinek lehet márkája. A klasszikus márkákhoz hasonlóan egy saját brand minél régebbi, annál értékesebb. Vagyis aki időben elkezdi építeni saját személyes márkáját, lépéselőnyt nyer. Aki ezzel ellentétben még mindig névtelenül van jelen az interneten, sok időt veszít. Az idő az egyetlen dolog az életben, amit pénzért nem lehet megvenni, ezért egyetlen percét sem szabad elvesztegetni, ehelyett értékelnünk kell és amit csak lehet, hasznosan kell belőle eltölteni. A brandépítés hasznos. De hogyan lehet saját márkát építeni?
Az igazi „personal brand” alapja a saját weboldal. Egy személyes weboldal a tulajdonosa számára olyan, mint a Alice Csodaországa a gyermekek számára. Minden olyan színes és titokzatos, ugyanakkor minden olyan képlékeny és átrendezhető. A saját csodaországodban soha nem mész össze mint Alíz, hisz minden felett te rendelkezel és egyre csak nősz és nősz az új birodalmaddal együtt. Az énmárka a weboldal segítségével könnyedén, játékosan szerezhető meg, de sok munka van benne, hiszen minden csodaország mélyére hosszú útvesztőkön és tükörszobákon át vezet az út!
Borítókép: Alexas Fotos, pixabay.com
A személyes márkaépítés történhet blogon, szakmai gyűjtőoldalakon, az említett közösségi oldalakon is, vagy saját weboldalad létrehozásával. Weboldal készítését és a készítés betanítását is vállalom. Ha kérdésed van, nyugodtan vedd fel velem a kapcsolatot emailben!