Egy márka (brand), vagy maga a márkaépítés nem csak a termékekről, vagy a gyárakról szólhat! Bárki nevéből márka lehet, ha hajlandó időt áldozni arra, hogy másokat hasznos információkkal lásson el, vagyis maga is gyártóvá, tartalomgyártóvá váljon. Hogy mi számít hasznosnak a neten és hogyan kell építeni a saját márkádat, erről írok ebben a cikkben.
A márkaépítés vagy trendibb szóval élve brandépítés (ugyanazt jelenti, csak angolul) a saját hitelességed fellegvára. Szokták moondani, hogy ami a netre egyszer felkerül, az örökre ott marad. Ebben sokan nem hisznek, mert nem ismerik az internetes technológia hátterét. Erre most nem is térnék ki, mert hosszú és kacifántos, de röviden annyi, hogy ma már nagyjából mindenről készül biztonsági mentés. (A biztonsági mentésekről azt tartják, hogy csak akkor van értelme, ha legalább különböző, három egymástól független helyre mented le az adataidat.)
Névtelen trollkodás vs márkaépítés
Az egyszerű internet felhasználó munka után kikapcsolódást, szórakozást keres az ineterneten. Egyszerű felhasználó vagy te és én és mindenki. Sajnos korunk egyik legelterjedtebb szórakozása a mémek gyártása és a trollkodás. Ez utóbbi valószínűleg a rengeteg hiteltelen „hírportálnak” köszönhető, amely gátlástalanul terjesztette az álhíreket, köztük olykor élő emberek halálhírét is keltették, mindezt pénzért. Ezeket az oldalakat olyan arcátlan emberek működtették, akiknek nem volt elég a sok álhír, a weboldaluk működéséhez szükséges aktivitást kamu profilokkal próbálták fenntartani.
Sajnos a csak pénzért létrejött weboldalak száma akkoriban annyira elterjedt, hogy ma már a minőségi tartalmakat nagyítóval kell keresni. Ezzel azonban még jobban felértékelődött a régi, megbízható weboldalak hitelessége és sokkal keresettebbé vált a visszatérő látogatók által értékelt, hasznos tartalom. Ezt a tartalmat te magad is írhatod, a minőséget magad is márka mögé „bújtathatod”, bujkálásra azonban semmi szükség, hiszen a tudás hatalom. Ha te a tudásodat nyilvánosan megosztod embertársaiddal, akkor márkát építesz. Minél több ember olvassa az általad leírt tapasztalatokat, annál erősebb a várad, a saját márkád.
Hogyan építs saját márkát?
Szóval nem mindegy, hogy mivel töltöd meg az internetet és mire áldozod a drága idődet. Névtelen beszólogatásra, mások hasztalan lealázására, megszégyenítésére, vagy saját márkaépítésedre, amiből még pénzed is lehet?! Márkát építeni bárki tud, aki leírja, ami a fejében van. A legnagyobb siker mindig a drámaíróké. Gondolj a kedvenc filmedre, dalszövegedre! Ezekben az alkotásokban mindig egy téged is érintő ügyet dolgoznak fel, amit akár te is elmondhattál volna!
Bármit tölts fel építő céllal a netre, rossz tartalom nincs, legfeljebb kezdő. De ha soha nem nézel vissza, csak előre, akkor „utolsókból lesznek az elsők!” Ne légy szkeptikus! Higgy ebben a mondásban és főleg higgy saját magadban! Az emberiség nagyon sokféle és nagyon kíváncsi. Miért ne érdekelhetne mást a nagymamád féltve őrzött receptje?! Miért ne érdekelhetne mást a szalvéta gyűjteményed?! Csak sztorizgass mindig mindenhez, hisz receptet bárki meg tud osztani, de a nagymamája mindenkinek más! Szavéta gyűjteménye másnak is lehet, de hogy melyik szalvéta melyik évből való és hogy jutottál hozzá, az már csak a te sztorid, csak te mesélheted el, vagyis csak a te márkádat építheti, senki másét!
Hol és hogyan kezdj hozzá a márkaépítésnek?
A márkaépítés gyakorlatilag annyit jelent, hogy erősíted a nevedet az interneten. Ehhez ma már megszámlálhatatlan felület áll rendelkezésedre, csak azt kell kitalálnod, beszélnél inkább, videóznál, vagy írásban osztanád meg a gondolataidat?! Két nagyon fontos alapja van mindennek:
- Soha ne törekedj a tökéletességre!
- Soha nem rossz amit csinálsz!
Az egyes pontban írtakhoz annyit fűznék hozzá, hogy a tökéletesség örökös hajszolása megfeleléskényszerhez, depresszióhoz vezet! Ne akarj másoknak megfelelni, ne akarj mást utánozni, légy önmagad! Egy kicsit legyél is mindig inkább „tökéletlen”, mint Barbie baba, vagy épp Dávid szobor! Ha nem indítasz a fellegekből, akkor nem is kell megtartanod azt a szintet, amit mások elvárnak tőled. A várad, a márkád ennek ellenére épül a háttérben és fellegvárad ettől még lehet!
A kettes pontban írtakat mindig tartsd szem előtt! Az interneten ésszerű határokon belül bármilyen saját tapasztalat egyedi és hasznos, amit megosztasz! Egyszer egy festőművész azt mondta nekem, hogy valójában egy festő nem tudja lefesteni azt, amit a megrendelő kér, hiszen az az ő fantáziája. Megközelíteni lehet, hasonlót festeni lehet, de a megrendelő elképzelése mindig a megrendelőé marad. Most te vagy ez a megrendelő és rajtad áll, hogy mit festesz! De hangsúlyozom: nincs rossz, vagy unalmas, hiszen minden varázsbetű építi a tartalmadat és a márkádat! Az Ütközések c. film nagyon jó magyarázata annak, hogy miért nem létezik se jó, se rossz, se tökéletes!
Ha úgy érzed, tudtam újat mondani neked, iratkozz fel a YouTube csatornámra is, mert a jövőben ismeretterjesztő videók készítését tervezem, valamint megfelelő létszám esetén élőben is feltehetsz nekem kérdéseket hasonló témákban.