Google BERT: az új algoritmus gyökerestül felforgatja a keresőoptimalizálást

BERT

A Google BERT a világhírű kereső új algoritmusának a neve, amely minden idők legpontosabb keresési eredményeinek elérését teszi elérhetővé. Miközben a felhasználók egyre könnyebben és gyorsabban találják meg a számukra szükséges információkat, a weboldalaknak fel kell kötni a gatyájukat, mert jönnek az “átültetések”!

Néhány hete arról szóltak a hírek, hogy a Google kvantumszámítógépe olyan szuperszámítást végzett, amivel minden idők messze legokosabb tudású számítógépét tudhatja magáénak. Miközben próbáljuk emészteni az érthetetlent, újabb bejelentést tett a vállalat, mely szerint hamarosan frissíti algorítmusát, amely ezúttal már a mesterséges inteligencián alapul. A Google BERT a bejelentés szerint az elmúlt 5 év legnagyobb előrelépése mellett a keresés történetének egyik legnagyobb változását fogja jelenteni.

Google BERT algoritmus frissítés

A világhírű keresőóriás időről időre frissíti szabályrendszerét. Frissítések után a keresőben elérhető weboldalak sorrendje teljes mértékben felborul. Ilyenkor ahogy a közmondás tartja, előfordul hogy : “utolsókból lesznek az elsők”. Az algoritmus frissítések célja a pontosabb találatok mellett a manipulált oldalak hátrébb sorolása és kiszűrése.

Az algoritmus frissítések mindig nevet kapnak, akár a hurrikánok. A hamarosan érkező BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) az előrejelzések szerint pont úgy fog végigsöpörni a keresőben sorakozó weboldalakon, akár a forgószél. A gyakran helyesírás szabályainak is ellentmondó, kulcsszó alapú keresések nem mindig olyan találatokat eredményeztek, ahogy azt a felhasználó szerette volna, gondoljunk csak a “clickbait”, azaz kattintásvadász weboldalakra és az álhírekre.

A Google jelenlegi változtatásával a nyelv megértését szeretné erősíteni, így a keresési találatokban a kulcsszavak szókörnyezetét és a szinonímákat is figyelembe véve rangsorol. Ennek köszönhetően:

“A BERT képes megérteni a keresés mögött álló szándékot.”

Pandu Nayak, Google

Ezt a Google Translate példáján a legegyszerűbb megérteni. Az elmúlt időszakban több újítás történt a Google fordító programjában is, ahol ugyanezek a szabályfrissítések alapozzák meg a különböző nyelvi fordításokat.

A BERT hatása a weboldalakra

A kétezres évek elején a sokan a lehető legtöbb kulcsszót halmozták fel weboldalukon. Később a keresőoptimalizált szöveges tartalommal létrehozott weboldalak kezdtek el terjedni. Akárhogy is, a Google mindig résen volt és megbüntette, aki más tollával próbált ékeskedni, vagy információ- ill. tartalomszolgáltatás helyett csupán a pénzszerzés céljából hozta létre weboldalát.

A fenti leírt, bevezetni kívánt módszer értelmében ma azoknak van félnivalója, akiknek csekély tartalma eltörpül a konkurenciával szemben, vagy túlságosan hasonlít másokéhoz. A jövőben sokkal nehezebb lesz a kereső igényeit kielégíteni és a SEO eddigi szabályai szerint dolgozni, hiszen a Google mindig is egyetlen szabályt tartott szem előtt: légy önmagad és hozz létre egyedi tartalmat! Akinek webes tartalma ezen alapszabályokat követi, mindig is előnyt fog élvezni a többiekkel szemben!

A BERT és a keresőoptimalizálás

Amióta világháló a világháló, a másolt vagy átírt tartalmak és a különböző manipulálási kísérletek hosszútávon nem célravezetőek, mert a Google szeme mindent lát! A keresőoptimalizálás mára már mondhatni szakmává nőtte ki magát, de az állandó algoritmus frissítésekkel így is kihívást jelent lépést tartani, a mesterséges intelligencia pedig bizonyára számos nem várt fodulatot tartogat még számunkra. A Google javaslata szerint mindenesetre:

“A felhasználókra optimalizálja a tartalmakat, ne a keresőmotorokra!”

Keresőoptimalizálási (SEO) útmutató kezdőknek, Google Search Console

A Google Translate jelenleg a lefordítandó szó idegen nyelvű szinonímáit és különböző szókörnyezeteit összevetve kapja meg azt a kombinációt, amelyben a legtöbbet szerepel a keresett idegen szó, így sokkal pontosabb az eredmény. Ez történik a Google BERT frissítés bevezetésekor is, ám feltételezhetően az újítás ennél sokkal bonyolultabb és összetettebb számításokat tartalmaz.

Az igazán értékes tartalom egyedi és hiteles, hiszen elsősorban adni akar, nem kapni. Azokat a weboldalakat, amelyek eszerint működnek, a BERT az ígéretek szerint a jövőben még pontosabb szabályok szerint fogja kiemelni a tömegből.