5 weboldal szakember, akire szükséged lesz ha weblapot akarsz

Weboldal szakember

A kilencvenes években a weboldal szakember a webszerkesztő volt, a weblap pedig egy egyszerű névjegykártya jellegű megjelenést jelentett az interneten. Idővel az adatok kibővültek, a weboldalakra fórumok, képgalériák, videók kerültek fel. Ma a legtöbb weboldal már saját határain átnyúlva magazint (blogot) ír és közösségi oldalt működtet. De mi, illetve kik kellenek mindehhez?

Én csak egy egyszerű weboldalt szeretnék – hangzik el a legtöbb ügyfél szájából. Minden ember, aki valaha saját weboldalban gondolkodott, egyszerűséget szeretne. Pedig a kilencvenes évek óta sok víz folyt le a Dunán és az akkori weboldalakhoz képest valójában a legtöbb vállalkozónak közel sem egyszerű weboldalra van igénye. A mai kornak megfelelő igényekhez az esetek többségében több szakember munkájára van szükség.

A weboldal szerkesztő elkészíti a weboldalt, de ez csupán egy váz, amit meg kell tölteni élettel. A szöveges tartalmat a szövegíró hozza létre, az arculathoz szükséges grafikai elemekhez grafikusra lesz szükséged és biztos vagyok benne, hogy a közösségi médiát is használod, amit pedig a közösségi média menedzser (social media manager) köt össze a weboldaladdal és gyakran ő is kezeli azt.

Amikor a weboldak fejlesztésében látszólag már nem maradtak kiaknázatlan területek, csak apróbb foltozgatások és hibajavítások, a fejlődés hirtelen más irányt vett. Az emberek ismét visszanyúltak gyökereikhez és az egyedi weboldalakat részesítették előnyben. Ezúttal azonban a szövegírásra fektették a hangsúlyt és annyi csinosítgatás után az egyedi szöveges tartalommal folytatták a versenyt a Google kegyeiért.

Weblap készítő, weboldal szakember

Az ezredforduló környékén a weboldalak nem voltak ilyen összetettek. Max. két ember dolgozott rajtuk: a grafikus és a programozó. Később szoftveresen is lehetőség nyílt weboldal szerkesztésre, ami annyit jelentett, hogy szükséges szaktudás nélkül, mindössze egy szoftvert kellett ismerni ahhoz, hogy valaki weboldalt készítsen. A szoftver megvásárlásával és megfelelő időráfordítással bárki elsajátíthatta ezeket az ismereteket.

A mai helyzet hasonló. Ma ugyanúgy egy programozót üdvözölhetünk a weboldal szakember személyében, hacsak nem elégszünk meg a WordPress rendszerrel, amivel gyakorlatilag minden kívánságunk teljesíthető. A WordPress egy ingyenes tartalomkezelő rendszer, amit programozók hoztak létre. A rendszer segítségével a weboldal létrehozásához nincs szükségünk programozóra, de a rendszer működtetéséhez szükséges ismeretekre igen. Ez már gyakorlatilag szakmai tudást foglal magába.

Két dolog jöhet szóba: WordPress kezelésében jártas szakemberre bízzuk weboldalunk elkészítését, vagy megtanuljuk azt. Ez azonban csak az első lépés, hiszen bárki legyen is a jó weboldal készítő szakember, a technikai összeállításon túl a weboldalt meg kell tölteni élettel és fenn is kell tartani azt, de ezt a feladatot már egy másik szakember végzi. Lássuk, kikre van szükség egy egyszerű, de korszerű weboldal elkészítéséhez és működtetéséhez!

Weboldal kezelő menedzser (website manager)

Ahogy említettem, a weboldalt valakinek működtetnie kell. Ha a weboldal nem lélegzik, akkor semmi értelme. A weboldal menedzser a weboldal központja. Ő tölti fel a tartalmakat (képet és szöveget) a kész weboldalra és ő figyeli a háttérinformációkat. A weboldalon felmerülő esetleges hibákat, a látogatottságot, a statisztikát, a beérkező üzeneteket figyelembe véve kezeli a weboldalt. Van, ahol külön ügyfélszolgálat kezeli a vásárlókat, ill. ügyfeleket, ennek függyvénye, hogy a weboldal menedzsernek mivel egészülnek még ki a feladatai. Sok helyen rájuk bízzák a különböző szövegek megírását és közösségi média kezelését is.

Kreatív szövegíró (keresőoptimalizált, SEO szövegírás)

A weboldal menedzser feladata a kapott tartalmat feltölteni az oldalra. Ez lehet kép, vagy szöveg. Szövegírásra a legegyszerűbb weboldalon is szükség van. Egy egyszerű bemutatkozást bárki meg tud írni, de a weboldal teljes szövegezése már nehezebb falat. A szövegírók eredetileg ilyen jellegű feladatokat kapnak, de mellette érdekes cikkeket kell összeállítaniuk kapcsolódó témákban. Az ún. SEO szöveg egy keresőoptimalizált szöveg, ami a keresőmotorok szájíze szerint íródik. A kreatív szövegíró ezzel ellentétben minél egyedibb szövegre törekszik és a hús-vér látogatókat látja el olvasnivalóval. A kreatív szövegírás és a SEO szövegírás nem zárják ki egymást. Egy igazán jól megírt szöveg mind a a keresőknek, mind a látogatóidnak is kedvére tesz, de ehhez külön szövegíróra van szükséged!

Grafikus és tervező (designer)

Minden weboldalnak szüksége van képekre. A weboldalak témájától függ, hogy milyen hangsúlyt kapnak ezek a képek az oldalon. A tulajdonos igényének és a weboldalszerkesztő szakember tanácsának összehangolásával kell a weboldal elemeit kiemelni, avagy háttérbe szorítani. Ezt WordPress esetében a választott sablon alapozza meg. A grafikus megtervezi az arculatot és a céglogót, méretre szabja a képeket, retusál, motázsokat készít, rajzol. Míg a funkcionalitás létrehozása és kezelése a programozó, vagy a weboldal kezelő dolga, minden képi megoldás a grafikus feladata. Végül a képeket csakúgy, mint a szöveges tartalmat a weboldal menedzser, ill. a weboldal kezelő tölti fel a megfelelő helyre.

Közösségi média menedzsment (Social media manager)

Ahogy említettem, ma már nagyon sokféle munkát kíván egy weboldal fenntartása. A weboldal tartalmát gyakorlatilag megbeszéltük, de mindezt még mindig lehet – és kell is – fokozni! A most virágkorát élő közösségi média szintén egy külön embert kívánó feladat. A Facebook, Instagram, YouTube, stb. közösségi oldalakon történő megjelenés nélkül ma már nem igen lehet eredményt elérni. A közösségi oldalak olyanok, mint a hangyáknak az elemózsia. Ahol egy cég jelen van, az emberek oda csoportosulnak. Ha pedig a konkurencia nem jelenik meg a felületen, akkor a játszma eldőlt.

A szociális média kezelője nyilvánosan kommunikál az “érdeklődőkkel”. Posztokat oszt meg, kérdez, válaszol, szavazást indít és kezeli a privát üzeneteket. Ez gyakorlatilag egy modern ügyfélszolgálat, aminek lényegi része nyilvánosan zajlik. A közösségi média menedzser kapott anyagból dolgozik, de gyakran rábízzák a nyilvánosság elé kikerülő tartalmat, ezért itt szintén szükség van a szövegírói vénára. A közösségi odlalakon röviden kell fogalmazni, hosszabb cikkeket soha nem szabad ott elhelyezni, hiszen van saját weboldalad, ami a te tulajdonod! A részletes információknak ott a helye, hiszen a közösségi oldal csak egy eszköz, ami a weboldaladra irányítja a hasonló érdeklődésű közösségedet.

A fenti munkák mind nagyon más természetűek és más fajta figyelmet, tempót és szaktudást igényelnek, ezért hiba lenne egyetlen emberrel végeztetni őket. Sokan ezt nem tudják és egyetlen embert alkalmaznak az összes webes feladatra. Ezzel látszólag megtörténik a kívánt feladat, de eredményt nem hoz. Bárki végzi is az ehhez szükséges több tucat feladatot, a statisztikákban látszania kell az eredménynek. A következő lépés, hogy a látogatóból vásárló legyen.

Rám elsősorban szövegírásban számíthatsz, férjem a közösségi média kezelésében jó. Mi nem vagyunk programozók, de több mint tíz éves saját weboldalaink működtetésével nemcsak azt tanultuk meg, hogyan kell a weboldalakat elkészíteni és kezelni, hanem azt is, hogy “Ne csak egy csepp legyél az Internet tengerén”! Mi megosztjuk egymás között a munkát, ezért bátran keress meg, ha soknak találod a tennivalókat!